Interim management byl dlouho spojen zejména s krizovým řízením, postupem času se ale náplň takového manažera rozšířila na externí pomoc a činnosti spojené s transformačními a inovačními projekty, zvládnutím vyjímečné situace, dočasným pokrytím výpadku kmenového zaměstnance nebo jednoduše s potřebou ušetřit personální a další související náklady.
Interim manažer je multioborový specialista, obvykle C-level senior expert v konkrétní profesi, najatý na pevně ohraničenou dobu, který v různých fázích svého působení spojuje práci externího poradce a projektového manažera s operativní činností manažera a mentora.
Nepotřebujete teorii ale rovnou zadat poptávku? Přejděte na stránku kontakt
Facility management | Construction management | Workspace management
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci | Požární ochrana | Environment management system
Projektový management | Inženýring | Technické poradenství | Energetika
Výstavba, rekonstrukce a údržba budov | Revize, prohlídky a pravidelné servisy
Činnost osoby odpovědné za provoz vyhrazených technických zařízení
Výhody interim managementu
- Interim manažeři mají zpravidla větší rozsah zkušeností a znalostí než vyžaduje daný projekt nebo role v organizaci
- Menším/středním/rodinným podnikům dává možnost najmout si odborníka se zkušeností z větší organizace z mezinárodního prostředí na specifický projekt a omezenou dobu
- Interim manažeři jsou velmi rychle na místě (zpravidla během dvou týdnů). Soustřeďují se výhradně na splnění zadaného úkolů bez ohledů na různé individuální a skupinové zájmy v organizaci
- Přinášejí nadhled „zvenku“ na problém a ruší tabuizovaná témata
- Nulové náklady spojené s vyhledáváním a náborem zaměstnance
- Nulové náklady na adaptaci, zaškolení a rozvoj
- Nulové náklady v rámci pracovního poměru na dobu neurčitou
- Nulové náklady na placenou dovolenou
- Nulové zaměstnanecké výhody a benefity
- Nulové náklady na pracovní vybavení pro výkon pozice
- Nulové náklady na služební vůz, mobilní telefon, počítač a pracovní místo v kanceláři
- Nulové náklady a komplikace spojené s ukončením pracovního poměru
Průběh typického mandátu
Mandát interim manažera se liší svým rozsahem a nároky, sleduje však obvykle schéma zahrnující analýzu, návrh řešení a jeho realizaci po zakončení projektu spolu s předáváním zodpovědnosti zpět do organizace. Ve fázi analýzy a počátečního auditu je práce interim manažera podobná činnosti poradce, následně v implementační fázi přechází v projektový management a při předávání interim manažer často působí jako kouč, mentor či školitel.
Ve výjimečných případech se interim manažer po dokončení projektu rozhodne setrvat u klienta a vstoupit s ním do zaměstnaneckého vztahu, obvyklejší je ale další ad-hoc podpora v roli konzultanta nebo nastoupí na nový projekt u téhož klienta.
Fáze 0 – Zadání, výběr a nasmlouvání interim manažera
Je potřeba zformulovat projektový plán, který zohlední aktuální situaci a cíle projektu.
Smlouva obsahuje zadání a hlavní cíle, předpokládanou délku mandátu a obchodní podmínky jakož i vymezení zodpovědností za rizika (dohoda o mlčenlivosti, zákaz konkurence, vymezení hmotné zodpovědnosti, podmínky a lhůty ukončení smlouvy).
Fáze 1 – Vstup do organizace a počáteční analýza
V rámci prvních (zpravidla 10) dnů interim manažer vypracuje situační analýzu. Vytvoří také projektový a časový plán s vytyčením cílů, priorit a stanovením očekávaného přínosu. Při mandátech pojatých jako “zástup” obvykle interim manažer tuto analýzu uskuteční paralelně s operativní činností.
Fáze 2 – Návrh řešení
Po úvodní analýze představuje interim manažer sám nebo s podporou dalších konzultantů vlastní návrh změn a cílů pro svůj mandát. Pokud se vnímání výchozí situace a žádoucích změn zásadně liší od původního zadání, zákazník může tuto změnu akceptovat anebo spolupráce mezi ním a interim manažerem v tento okamžik skončí. Většina neúspěšných mandátů vzniká tím, že zadavatel této fázi nevěnuje dostatečnou pozornost či není ochoten přijmout jiný názor a/nebo interim manažer po úvodní analýze neprosadí svoje názory a postupy.
V případě „zástupu“ původní analýza a návrh řešení poukazuje na míru identifikace a vhodnosti interim manažera se svěřenou rolí.
Fáze 3 – Implementace řešení
Interim řídí implementaci svého projektu společně s pracovníky organizace a zároveň informuje o postupu projektu a poskytuje zadavateli pravidelnou zpětnou vazbu. Oboustranná zpětná vazba je důležitá pro zachování nutné míry objektivity v hodnocení činnosti interim manažera a ostatních pracovníků a pro sledování možného vývoje původních cílů. Míra vlastních odborných vstupů interim manažera, řízení týmů nebo strategického dohledu nad projektem se liší dle zadání a druhu mandátu.
Fáze 4 – Dokončení a předání projektu
Ke konci projektu musí interim manažer ověřit dosažení definovaného zadání a spokojenost zadavatele. Tato fáze často zahrnuje předávání know-how a trénink stálých pracovníků organizace, identifikaci a případný nábor následovníků a zhodnocení procesu včetně omylů a získaných zkušeností. Úspěšný interim manažer se soustřeďuje na trvalost dosažených výsledků vice než na délku vlastního mandátu, a bude trvat na hodnocení projektu ze strany zadavatele.